Rustmeting

Uitleg Rustmeting

Coaching Zundert gebruikt een apparaatje (Energy Control Methode) dat de ademhaling kan meten en daarbij tevens de hartslag inzichtelijk maakt. Tijdens de rustmeting wordt je adempatroon gemeten. Meestal duurt deze meting zo’n 10 tot 15 minuten,  waarbij je in een ontspannen houding zit.

Het apparaatje toont de snelheid, diepte en de regelmaat van de adem en toont ook de hartslag. De verhouding tussen in- en uitademen zegt iets over je verbranding. Bij een te snelle ademhaling in rust is de hartslagfrequentie vaak verhoogd en de verbrandingsindex verschoven van een vetverbranding die goed is voor je gezondheid naar een glucoseverbranding die juist slecht is voor je gezondheid.

Een rustmeting wordt ook wel een HRV-meting genoemd. De meting vindt altijd plaats in rust, waarbij er gekeken wordt naar de variatie in tijd tussen de hartslagen. Uit onderzoek is gebleken, dat bij een gezond persoon veel variatie te zien is. Bij mensen met veel stress of bijvoorbeeld een burn-out verschillen deze tijden nauwelijks.

Na de vaststelling van jouw adempatroon leer ik je meteen om op de  goede manier in- en uit te ademen. Door een band om de borst zie je draadloos, alle gegevens meteen live op mijn computer. Zo ga je na ruim een uur naar huis met een goed afgestemde ademhaling. Deze kun je thuis onderhouden door minimaal een keer per dag tien minuten je ademhaling te trainen.

Resultaten Rustmeting

Wat er zichtbaar wordt na een rustmeting:

  • BMI
  • Vetgehalte %
  • Bloeddruk
  • Verbranding in rust
  • Rusthartslag
  • Ademfrequentie in rust
  • Zuurstofverzadiging in rust
  • HRV (variatie tussen hartslagen)
  • Vermogen tot herstel
  • Conditie indicatie

De prijs voor een rustmeting bedraagt € 45,-

Ademhalingstraining

Uitleg ademhalingstraining

Als je snel ademt, gebruik je veel energie. Voortdurend snel ademen leidt tot veel fysieke klachten zoals: hoofdpijn, rugpijn, burn-out, depressie, en problemen met slaap of concentratie. Door een te snelle ademhaling komt er spanning in je lijf. Een Rustmeting helpt je om je adempatroon inzichtelijk te maken en om je in- en uitademing te vertragen. Hierdoor zal je energie niveau stijgen en de ontspanning in je lichaam toenemen.

Het is verstandig voor sporters, zowel beginners als topsporters, om de ademhalingsoefeningen als een vast onderdeel van de training te beschouwen. Het herstel na inspanning zal sneller gaan als je de ademhalingsoefeningen steeds doet na afloop van het sporten.